In dit hoofdstuk wordt de inrichting van de BPV toegelicht.
Doelgroep:
BPV-bureau medewerkers, BPV-Coördinatoren, Afdelingsmanagers
Verwante instructies:
Berichten / mededelingen / rapportage
Inhoud:
In dit hoofdstuk komt het inrichten van de "backoffice" van de BPV aan bod. Deze instructie geeft hiervan een korte samenvatting:
Inleiding op het hoofdstuk "Inrichten van de BPV"

BPV-Organisaties zijn de organisaties, zoals bedrijven, stichtingen en vereningingen, waar de uitvoering van de BPV plaatsvindt. Een bedrijf heeft één of meerdere praktijkplaatsen. BPV-Organisaties hebben één of meerdere contactpersonen. Een contactpersoon kan ook de rol van praktijkopleider hebben.
Praktijkplaatsen kunnen in ComTak aangemaakt en beheerd worden. De praktijkplaatsen kunnen ook geïmporteerd worden uit een ander informatiesysteem.
Een BPV-Plaats staat synoniem voor de baan of klus die een student uitvoert in een organisatie. Typisch is dit een beroep of project. Voorbeelden zijn:
- Eerste monteur
- ICT-Medewerker
- Eerstelijns helpdeskmedewerker
- Dokters assistent
- Migratie naar nieuwe financiëel administratiepakket
- Verhuizen productiebedrijf
Een BPV-plaats kan eenmalig zijn, zoals in het geval van een project. Een BPV-plaats kan ook vaker beschikbaar zijn of zelfs continue beschikbaar zijn. Een BPV-plaats kent dan ook tijdvakken. Een tijdvak heeft een start- en einddatum. Voor een tijdvak zijn 1 of meerdere plekken beschikbaar. Bijvoorbeeld:
BPV-Plaats: Eerste monteur
Tijdvak: 1-2-2011 t/m 1-7-2011 Beschikbaar: 4 plekken
Tijdvak: 1-8-2011 t/m 1-1-2012 Beschikbaar: 2 plekken
In een BPV-periode leggen we een periode van BPV vast. We kunnen de periode om een omschrijving geven. Een BPV-Periode kent een start- en einddatum. Verder kunnen we een opleiding (of een gedeelte daarvan), en cohort vastleggen. Bij een BPV-Periode leggen we de studenten vast die in deze periode BPV hebben. Dit kunnen alle studenten van een cohort zijn, een klas of individuele studenten zijn. Tenslotte kunnen we BPV-documentatie koppelen aan een BPV-Periode
Een BPV-periode heeft vaak documentatie. Deze documentatie kan gebruikt worden voor meerdere perioden. Onder BPV-documentatie kunnen we een "BPV-boek" samenstellen die we in verschillende BPV-Perioden kunnen hergebruiken.
Studenten die gekoppeld zijn aan een BPV-plaats kunnen hun uren registreren door middel van een urenstaat. Een urenstaat is de lijst gewerkte uren per dag. De lijst wordt per week ingevuld. In plaats van een lege urenstaat die door een student gevuld wordt, kan ook een vooringevulde urenstaat gebruikt worden. In deze "standaardurenstaat" is vastgelegd hoeveel uur er verantwoord dient te worden door de student. Een standaardurenstaat kan worden vastgelegd op de afdeling (voor alle opleidingen en bedrijven), per periode (voor alle BPV-momenten in deze periode) en per bedrijf (voor alle BPV-momenten bij dit bedrijf). Tenslotte kan een urenstaat specifief worden vastgelegd voor een BPV-plaats.
Berichten / mededelingen / rapportage
Er kan, op elke gewenste plek, informatie worden vastgelegd in eigen formulieren. Deze formulieren kunnen een indeling naar keus hebben. Veel gebruikte voorbeelden hiervan zijn:
- BPV-Bezoekrapport (bij student-praktijkplaats)
- Contactformulier (bij organisaties, studenten en medewerkers)
- Terug-bel-notitie (bij organisaties, studenten en medewerkers)
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.